söndag 20 juni 2010

Vätternrundan 2010

Laddad och redo strax innan starten 02.40

Paus och gröt i Jönköping tidigt på morgonen.

Paus i Fagerhult, efter 14 mil.

Mor och far tog bilen några mil och hejade på mig i Fagerhult.

Hann precis in till mattältet och den väntade lasagnen i Hjo när det kom en rejäl störtskur.

Mysigt stopp i Boviken.

Nöjd att ha kommit i mål - trots ett värkande knä de sista milen.


Söndag kväll och jag summerar helgen och mitt första Vätternrundan-lopp.

Gick grymt bra hela vägen till Karlsborg, då mitt vänsterknä började strula, vilket aldrig hänt tidigare. Fick mer och mer ont ju längre tiden gick och de sista 6-7 milen var det riktigt jobbigt. Varje tramptag gjorde mer eller mindre ont. Men jag vägrade att bryta.

Så när jag gick i mål efter 14,08 var jag grymt besviken. Men insåg i dag när jag laddade över informationen från min Garmin att min effektiva körtid låg på 11 timmar och 11 minuter. Titta här. Alltså tog jag nästan 3 timmar (!) total vila i alla depåer. Det var alltså alla stopp i depåerna som tog tid och var den stora boven i dramat, inte mitt knä.

Är du intresserad hur det gick för övriga cyklister kan du kolla här. (excel)

Någon som har tips på hur jag ska undvika överansträngning i knän och musklerna som finns där, nästa gång det är dags för Vätternrundan?

Diplomet inramat ....


MINA TIDER:

  • Start kl. 02:40
  • Gyllene Uttern kl. 05:30
  • Fagerhult kl. 08:30
  • Karlsborg kl. 12:19
  • Medevi kl. 15:48
  • Mål kl. 16:48

7 kommentarer:

  1. Visst var det dig jag såg på vägarna! Jag borde hejjat. Bra jobbat iaf!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat och tack för en trevlig blogg! Jag cyklade också Vätternrundan och har följt vad du skrivit. Jag hade också knäproblem, i mitt fall var det det högra som spökade, gjorde biten efter Askersund till en plåga. Jag tror att det i mitt fall handlar om lite dåligt med träning (tror inte Motalasalvan fungerar iallafall även om jag kände mig träffad av reklamen utanför Medevi). När det gäller tid i depå så tror jag att man som motionärscyklist behöver stanna i depåerna och det får ta sin tid, annars är risken att man "krashar" ute på banan. Ska du fortsätta och göra klassiken nu?

    SvaraRadera
  3. Martin: Kul att vi sågs, även om jag inte såg dig.... ;-)

    Erik: Kul att du gillar bloggen. Var det också första gången för dig?

    Jag tog lite väl långa stopp i depåerna, men så blev det när mor/far fanns i en depå och maten och atmosfären var trevlig på övriga depåer. Men nästa år så!

    Är inte så sugen på klassikern just nu, men man vet aldrig...

    SvaraRadera
  4. Grattis till en väl genomförd runda!

    SvaraRadera
  5. Tack Helena! Jag siktar nu på bättre sluttid 2011. ;-)

    SvaraRadera
  6. Grattis till loppet!

    Med lite smärtor i benen tog jag tog mig i mål med. Samma smärta i insida knä som jag fick efter 22km på lidingöloppet, skarp smärta som inte lägger sig... i mål kom jag iaf och smärtan försvann på 2-3 dagar.

    Ses kanske på söndag om du ska cykla då.

    SvaraRadera
  7. Visst bra att komma runt men blanda för guds skull inte ihop sluttid och rulltid som många vill göra för att försvara en hög sluttid du gjorde ett bra lopp ändå med ditt knäproblem

    SvaraRadera