söndag 28 augusti 2011

Långtur till Rimbo en solig sensommardag

Fika på Rimbobiten.

Ett föredömligt initiativ på Facebook från Åsa gjorde att det blev en långtur till Rimbo tur/retur i går. Jag tog pendeln till Häggvik där vi samlades vid OK Q8.

Varken vädret eller sällskapet av sex andra cyklister kunde varit bättre. Soligt och varmt, dock lite blåsigt och flera nya cykelbekantskaper. Hade bara träffat Åsa och HP tidigare.

Efter ca 6 mil tog vi en fika på Rimbobiten i Rimbo. Det verkar vara ett populärt cykelhak, men första gången jag varit där. Men och andra sidan brukar jag ju mest cykla söder om stan och ute på Mälaröarna. Verkar i alla fall vara populär att cykla här. Vi möte flera cyklister, bland annat var Martin ute med en Fredrikshofs (?)-grupp.

Efter fikat, när vi passerat sjön Sparren, delade vi upp i oss två grupper. Jag, HP, Åsa och Bitte tog det lite lugnare, medan Anette, Björn och Patrik körde lite fortare.

Summa summarum en grym trevlig cykeltur!


Samling vid OK Q8.

Redo för avfärd.
Patrik har hittat något i vägkanten som han vill fota.

Snart i mål; HP, Bitte och Åsa.

2 kommentarer:

  1. Hej Peter! Trevlig blogg med fina turer och bra tips.

    Jag har precis inlett träningen inför Vätternrundan 2012, vilket blir mitt första lopp. Jag läste någonstans att du bodde vid telefonplan? Jag själv bor på söder och har svårt att hitta bra cykelturer. Jag undrar därför om du har lite tips på sådana.

    Då jag inte cykeln särskilt mycket tidigare bör jag börja med kortare turer som 3-4 mil och sedan öka uppåt 6-7 osv. Har heller ingen bil och måste därför utgå från söder.

    Jätte tacksam för tips om turer och även nybörjarhjälp :)

    Mvh,
    Mathias

    SvaraRadera
  2. Hej Mathias!

    Kul att du gillar min blogg och härligt att du ska köra VR nästa år. Vilken tid startar du?

    En tur som inte är alltför lång är att cykla ut mot Ekerö/Mälaröarna via Alvik/Brommaplan. Antingen vänder du när du tycker att du kört halvvägs eller så tar du Slagsta-färjan över från Ekerö och tar dig sedan hem, för lite omväxling.

    Du kan ju även ta cykeln på pendeltåget och åka ut några stationer för att sedan ta dig tillbaka hem till stan.

    Jag har även en hel del turer lagrade på Garmin connect, som kanske kan ge lite inspiration:
    http://connect.garmin.com/explore?owner=peter-75

    Eller så tar du bara cykeln och åker ut och ser var du hamnar. Så har jag gjort någon gång, även om det givetvis är roligare att ha en tur att åka efter. :-)

    Kolla gärna mina äldre blogginlägg från 2009/2010, då jag också skulle köra min första VR. Där kan finnas en del bra nybörjartips.

    Maila mig gärna så kanske vi kan ta en gemensam tur och så kan jag ge lite mer tips. :-) (radio-peter@bredband.net)

    SvaraRadera