lördag 23 juni 2012

Klarälvsbanan - En dröm för cyklister

Efter att ha hämtat ut min nya cykeldator; Garmin Edge 800, på Cyclecomponents i Karlstad i torsdags, var det dags för premiärturen.
Jag har länge tänkt att jag ska köra Klarälvsbanan och igår, på midsommarafton, blev det äntligen av. Klarälvsbanan är 90 km bilfri asfalt på en gammal, nedlagd banvall. Perfekt för cykel, vandring, inlines eller rullskidor.
Efter frukosten tog jag bilen till Uddeholm där banan börjar. Tanken var att cykla så långt jag hann innan midsommarfirandet. Visste på förhand att jag inte skulle hinna hela vägen ner till Karlstad, men en bra bit blev det.
Och vilken upplevelse det blev! Jag var näst intill ensam. Inga bilar och få andra cyklister, samt någon enstaka person på rullskidor eller inlines. Bra asfalt och knapp någon vind att tala om. 

Rullade på bra i rätt lugnt tempo förbi bland annat Munkfors, Olsäter och Ransäter innan jag bestämde mig för att käka och vända i Deje efter 55 km.

Blev köttbullar, mos, lingon och grönsallad på Järnvägens gatukök & grill i Deje. På vägen tillbaka hade Edeby sommarcafé öppnat, så det blev kaffe och jordgubbstårta i solen.


Efter denna energikick gick det både fort och smidigt tillbaka till Uddeholm Avslutade sedan med bad i jaccuzzin på sandstranden i Lysvik. Bra dag!

1 kommentar: