lördag 17 oktober 2009

Regn = pulsträning inomhus

I dag regnar det i Stockholm vilket gjorde det perfekt att ta upp en gammal vana som jag inte riktigt hunnit med när jag cyklat så mycket utomhus sedan jag köpte min nya racer i augusti; nämligen att köra spinning puls på gymmet.

Det funkar så att alla har var sitt pulsband och längs fram i cykelsalen går det följa sin egen pulsnivå genom en intensitetsmätare på en projektorduk. Alla har var sin mätare som ser ut på som på bilden. Det är bara du som vet vilken siffra du har på skärmen och pulsbandet, vilket gör att du hela tiden tävlar mot dig själv.

Innan klassen börjat har du knappat in din maxpuls på en skärm. Vet du inte din maxpuls gör datorn en uträkning utifrån din ålder. Sedan är träningen indelat så att man ska ligga i olika pulzoner av ens maxpuls under passet gång, t.ex. köra 85 procent av maxpuls under några minuter, vilket är riktigt bra, intensiv och tung träning.

Att jag gillar att träna så här beror på att du tar ut dig maximalt. I vanliga cykelpass på gymmet är det så lätt att inte köra max, för du orkar alltid mer än du tror och det är lätt att bli lat!

Känns också som ett bra subsitut istället för att cykla utomhus, vilket inte känns så motiverande när det är 5 grader varmt utomhus och regn. Men i morgon ska det i alla fall bli uppehåll, enligt väderprognosen, så vem vet .... Cykeln står i alla fall i hallen och väntar på att få komma ut igen ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar