söndag 27 mars 2011

Mekarkurs steg 1

Richard på Cycling undervisar och Vilma lyssnar fokuserat.

I torsdags hade jag glädjen att delta i en mekarkurs för cyklister anordnad av Fredrikshof. Grymt kul, eftersom jag inte kan påstå att jag är speciellt kunnig på detta område.

Extra kul också att Vilma var med på kursen. Henne har jag bara tidigare pratat med via våra bloggar.

Kursen hölls i källaren på cykelbutiken Cycling på Norrtullsgatan. Richard som höll i kursen var både enormt kunnig och hjälpsam att dela med sig av sin kunskap.

Det blev en hel del teori och genomgång om punktering, bromsar, växlar, nav, vevlager, kedja, sittställning och pedaler. Tur att jag hade med mig anteckningsblock och penna! ;-)

I slutet fick vi dock chans att titta lite mer i detalj på en cykel och jag lärde mig en hel del. Tyvärr är jag på Mallorca när det är dags för steg 2, som innebär mekande med sin egen cykel, men det är inte helt omöjligt att det blir nya datum för steg 2 framöver.

Detalj-studier av en cykels alla delar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar