torsdag 5 november 2009

Tillräckligt med träning (?)

För att ha tillräckligt med kraft och bra kondition har jag tränat på rätt bra sedan jag anmälde mig till VR för snart tre månader sedan. Givetvis med grundinställningen att ju tidigare jag börjar desto bättre.

MEN: Kondition är en färskvara och i Vätternrundans forum fick jag svar i ett inlägg när jag undrade över detta med hur mycket träning jag behöver i vinter:

"...för att åka VR hinner man träna tillräckligt med cykling om man börjar i månadsskiftet mars/april."

Hmm... Nu kommer jag givetvis inte att lägga av min träning under vintern. Kommer fortsätta med mina spinningpass eftersom jag tycker det är både kul och nytttigt, och i samma inlägg står det också:

"Det bästa är naturligtvis (?) att du forsätter att cykla ute hela vintern. Skaffa en vinterutrustad cykel och trampa på. Om man inte vill vara ute i vinterväder, tycker jag inomhus-cykling är ett bra alternativ. Jag själv har varit med på spinning i många år och då behåller man cykelmusklerna i trim till våren."

Bra! Då lönar det sig att fortsätta träna under vintermånaderna, så att jag har mina benmuskler i trim, även om jag säkert komma att unna mig lite ledigt någon (några?) veckor över jul/nyår. Och det får jag "tillåtelse till" i samma inlägg:

"Man får dock inte glömma att det kan vara bra att få vila från cykling under en period. Både kroppen och psyket kan behöva få en återhämtning. Dessdå roligare på våren!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar