tisdagen den 30:e mars 2010

Startar 2:40!

Nu har jag fått min starttid på Vätternrundan. Jag kommer starta klockan 02:40.

Känn helt ok, men tanke på att mitt mål var att inte starta på kvällen, men samtidigt inte allt för sent på morgonen. Nu blir det mitt i natten, men jag kommer ändå att hinna sova några timmar, vilket känns bra.

Mitt startnummer är 12419, ifall du vill hålla koll på mig.

lördagen den 27:e mars 2010

Min nya förebild

Nu har jag äntligen sett filmen som jag skrev om i november. Och vilken film! Fick verkligen inspiration till vårens träning.

The Flying Scotsman bygger på en självbiografi av cyklisten Graeme Obree, som lyckades bli världsmästare i cykling på sin specialdesignade cykel, ihopmeckad av delar från en tvättmaskin! En bedrift i sig! Cykeln finns att bevittna på Museum of Scotland och här finns en bild.

Men filmen handlar om så mycket mer och hur Obree brottades med sitt förflutna, hur han försökte ta sitt liv m.m.

Jag blev otroligt berörd!

onsdagen den 24:e mars 2010

Vårservicen avklarad

Passade på att vårserva mina två cyklar i går (racer + hybrid). Inga större fel, men fick i alla fall växlar, bromsar m.m. justerat.

Det som är bra med racern är att jag har livstids servicegaranti på den, så jag behöver inte betala något för servicen, om det inte är några delar som behöver bytas ut, och det var det inte.

Nu står den så vackert i hallen och väntar på att bli rastad. Blir dock att avstå från cyklingen en dryg vecka till, är inte riktigt kry ännu, tyvärr.

lördagen den 20:e mars 2010

Nytt jobb = cykelpendling

Är inte riktigt kry i kroppen så det blir att stanna hemma i helgen, även fast det är fint väder ute och jag är grymt sugen på att göra cykelpremiär utomhus. Men är nog bäst att låta det mesta av snön smälta bort först och jag behöver även lämna i mina cyklar (racer + hybrid) på vårservice innan jag ger mig ut.

Passar istället på att planera min cykling i vår.

Från den 12 april överger jag pluggandet och börjar istället jobba. Jag har fått jobb inne i stan, vilket innebär att jag tänker cykelpendla. Stockholm Stad har en suverän Cykelreseplanerare som jag tagit hjälp av för att få fram bästa vägen till/från jobbet. Det är en sträcka på 8,6 km enkel väg, så det känns som en bra grund.

Dessutom tänker jag börja helgcykla med en cykelklubb.

onsdagen den 10:e mars 2010

Bloggtoppen och lyckad vasaloppsspinning

När jag startade min blogg för ett drygt halvår sedan var syftet och den största moroten att få en egen personlig dagbok över mina framsteg och min väg mot Vätternrundan. Att du läser den ser jag som en bonus. Tittade precis på Bloggtoppen där jag ligger på plats 9 över bloggar som handlar om cykling. Kul!

Måste också berätta att det gick bra i söndags på vasaloppsspinningen. Körde på i fyra timmar i sträck med bara ett par korta pauser då jag fyllde på vattenflaskorna. Robert och Micke som var instruktörer på Sats Odenplan gjorde ett grymt inspirerande jobb, med utlottning av prylar och påfyllning av energi i form av bars, blåbärssoppa och kanelgifflar under passets gång. Vi gick i mål efter 4 timmar och 3 minuter.

Känns bra att ha testat på att cykla långt tid i sträck, även om det var inomhus. Nu längtar jag till barmark så att jag kan börja cykla utomhus. Har jag räknat rätt är det nu 100 dagar kvar till Vätternrundan för mig, så hög tid att börja få 100 mil i benen innan start ...

lördagen den 6:e mars 2010

Camp Vättern 8-9 maj 2010

Nu har jag anmält mig till Camp Vättern, 8-9 maj, som är en träningshelg inför Vätternrundan på Lingvallen i Ängelholm. Känns väldigt inspirerande och kul, men samtidigt lite nervöst. Jag är ju nybörjare .... Dock är jag anmäld till en nybörjargrupp.

Helgen leds av coachen Mattias Reck och Cykelklubbsgrundaren Fredrik Jansson, och består av flera träningspass, varvat med föreläsningar och lunch/middag.

LÖRDAG
09.30 - 10.15 Välkomna och genomgång av dagens träning inkl förevisning av rätt sittställning
10.15 - 12.30 Träningspass 1 (teknik och styrka)
12.30 - 13.15 Fika/lätt lunch (ta med lite pengar!)
13.15 - 15.30 Träningspass 2 (teknik, motorik och fart)
16.30 - 18.00 Föredrag I: Grundläggande träningslära
18.00 - 19.30 Lite finare middag inkl kaffe och kaka
19.30 - 21.00 Föredrag II: Specifik träning inför Vättern; att tänka på innan, under och efteråt

SÖNDAG
07.00 - 08.30 Frukost
08.30 - 09.00 Genomgång av dagens träning inkl förevisning av rätt sittställning
09.00 - 11.30 Träningspass 3 (uthållighet)
11.30 - 12.15 Fika (ta med pengar)
12.15 - 14.00 Träningspass 4 (uthållighet och fartuthållighet)
14.15 - 15.30 Lunch och avslutning

Blev du intresserad av att hänga på? Ladda ner inbjudan här.